اصفهان امسال در روزهای پایانی آبان ماه حال و هوای دیگری داشت. به همت جمعی از فعالان حوزه ی کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا و یاری حمایت کنندگانی از بخشهای دولتی و خصوصی هفته جهانی کارآفرینی اصفهان سپری شد.

به گزارش ایسنا، اگر اهل رویدادهای کارآفرینی، ایده پردازی، کسب وکارهای نوپا و یا حتی گشت و گذار در وب و شبکه‌های مجازی باشید به احتمال زیاد با یکی از ده‌ها پوستر گرافیکی منتشر شده از این رویداد  و زیر مجموعه‌های آن مواجه شده‌اید. کسب وکارهای استارتاپی یا نوپا گونه‌ای از کسب وکارها است که با هزینه راه اندازی کم حول یک ایده خلاقانه که نیاز گروهی از افراد را برطرف می‌کند شکل می‌گیرد. استارتاپها رشد سریعی دارند و قابلیت گسترش پذیری بیشتر در آینده را دارا هستند، در عین حال درصد شکست آنها نیز می‌تواند بسیار بالا باشد.

هفته جهانی کارآفرینی یک رویداد جهانی است که در بسیاری از شهرهای دنیا برگزار می‌شود.این رویداد جشن نوآوران و کارآفرینانی است که به دنبال راه اندازی کسب و کار نوپای خود در حوزه‌هایی برای سبک زندگی، رشد اقتصادی و گسترش رفاه بشر هستند. در طول یک هفته در ماه نوامبر که مقارن با دهه پایانی آبان ماه است، این اتفاق برای الهام بخشی مردم سراسر دنیا از طریق فعالیت‌های محلی، ملی و جهانی برپا می‌شود و هدف این رویداد کمک به آنها برای کشف پتانسیل‌های بالقوه شان در حوزه نوآوری و کارآفرینی است. اگر سری به وب سایت هفته اصفهان  بزنید تقویمی از رویدادهای گوناگونی را خواهید یافت که در این هفته  در حوزه‌های متفاوت کارآفرینی برگزار شدند. رویدادهایی که اکثرا داوطلبانه، بدون داشتن منفعت مالی و به منظور رشد و تقویت اکوسیستم کارآفرینی اصفهان برپا شده‌اند. در وب سایت هفته اصفهان میخوانیم که “اکوسیستم کارآفرینی به مجموعه افراد، سازمان‌ها، روش‌ها، قوانین و رویدادها و … در یک محدوده جغرافیایی گفته می‌شود که بر فعالیت‌های کارآفرینی در آن منطقه، اثر می‌گذارد و سرعت رشد آن جامعه کارآفرینی را تعیین می‌کند.”

گفت‌و گو با مدیر و اعضای تیم برگزارکننده و مجری “هفته اصفهان”  ما را با اکوسیستم کارآفرینی اصفهان و نقش کار تیمی بیش از پیش آشنا کرد. محمد زاهدی، فعال و مربی کارآفرینی، بنیانگذار چندین کسب وکار نوپا در اصفهان است که هم اکنون کاربردهای ملی و فرا منطقه‌ای پیدا کرده‌اند. فارغ از پرداختن به ماهیت کسب وکارهایی که زاهدی و تیمش تا کنون مجری آن بوده‌اند، با آنها گپ و گفتی داشتیم تا از هفته اصفهان، فعالیت‌های اکوسیستم کارآفرینی آن و ماجراهای تلخ و شیرین راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا یا همان استارتاپها برایمان بگویند.

 

محمد زاهدی از مقطع زمانی سخن گفت که او را به مرور با واژه ی کارآفرینی و ماهیت و کاربردهای آن آشنا کرد. او که به گفته خودش متولد یک خانواده بازاری و در عین حال دانش آموخته است از روزهایی می‌گوید که درگیری با روتین‌های زندگی او را به سمت خلق راه‌های تازه‌تر سوق داده است:  وقتی خیلی جوان بودم نمی‌دانستم کارآفرینی دقیقا یعنی چه؟ ولی به نظرم رسید عوض کردن روند انجام یک کار ماجراجویی قشنگی است. کارآفرینی را برای نخستین بار در سالهای ۷۹-۸۰ از زبان دکتر خسروی شنیدم. وی در مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان فعال بودند. سپس وب سایت اصفهان چت را تاسیس کردم تا جایی باشد برای گپ وگفت مردم اصفهان با یکدیگر، همچنین قسمتهایی برای تبلیغات، اعلام نیازمندیها و اطلاعات اصفهان در آن موجود بود. متاسفانه این وب سایت اکنون فعال نیست و مدیریت آن را سالهای قبل رها و واگذار کردم چرا که در آن زمان تصور می‌کردم اینترنت و وب سایت من یک اسباب بازی گران قیمت است و کاربری مفید دیگری برای آن نیافتم. در مقطع فوق لیسانس و سالهای ۸۹ تا ۹۰ به واسطه شبکه‌های اجتماعی با ادبیاتی به نام “استارتاپ ناب” آشنا شدم و شروع به مطالعه درباره آن کردم. در آن زمان تعداد منابع مطالعاتی و افرادی که از ارزش استارتاپهای ناب مطلع باشند بسیار محدود و انگشت شمار بود. چیزی که بیش از همه مرا به سمت این مفاهیم جدید جذب می‌کرد پیوند آن با رشته مطالعاتی‌ام در مقطع ارشد ( مدیریت بازرگانی – بازاریابی) و سوابق کاری من در صنعت و بازار بود. من ۱۲ سال پس از اخذ مدرک لیسانس وارد مقطع ارشد شده بودم و طی این سالهای مشغول کار بودم. اکنون بیش از هر زمان دیگری می‌توانستم نقاط قوت و ضعف و نیازهای هر یک از بخش‌های بازار و دانشگاه را درک وحلقه‌های مفقوده را کشف کنم. من دو الی سه پروژه شکست خورده را امتحان کردم و فهمیدم داشتن یک ایده خوب ودانش پیرامون آن برای موفقیت در کسب وکار کافی نیست.

محمد زاهدی درباره “اصفهان پلاس” که از رسانه‌های جامعه کارآفرینی اصفهان است و هم اکنون به صورت یک وب سایت غنی و پربار در دسترس عموم است و او آن را با همراهی تیمی که به همکاری آنها افتخار می‌کند ایجاد کرده می‌گوید: بهمن ماه ۹۳ بود که اولین مطلب را در وب سایت اصفهان پلاس گذاشتیم و اگر بخواهم صادقانه بگویم چه شد که به فکر تاسیس چنین رسانه‌ای افتادم این است که قسمتی از وقت روزانه‌ام هر روز صرف ارسال فایل‌های لازم و پاسخ دادن به ایمیل‌ها و پیام های رسیده از دوستان و علاقه‌مندانی می‌شد که در حوزه راه اندازی کسب وکارهای نوپا و کارآفرینی پرسش داشتند. تکرار این کار سبب شد به فکر تاسیس محلی ثابت برای به اشتراک گذاری اطلاعاتی بیفتم که این افراد جویای آن بودند. جرقه دیگری که باعث شد سایت اصفهان پلاس تاسیس شود، رشد چشمگیر برگزاری رویدادهای کارآفرینی در اصفهان بود. ما مجبور بودیم تلفنی یا ایمیلی به تک تک افرادی که گمان می‌کردیم متقاضی این رویدادها باشند زمان و مکان برگزاری رویدادها را اطلاع رسانی کنیم و اینگونه بود که به فکرتاسیس سامانه خبررسانی افتادیم که علاوه بر به اشتراک گذاری مطالب و فایلهای مفید مرتبط با کارآفرینی و استارتاپها، تنها رویدادهای مرتبط در شهر اصفهان را اطلاع رسانی کند. من به دوست و هم تیمی خود آقای دهقان گفتم که چه می‌خواهیم. با اعضای تیم خود به ادبیات مشترکی رسیده بودیم واین گونه بود که تنها چند روز بعد ایشان وب سایت را با هر امکاناتی که لازم داشتیم طراحی کرده بود.

از زاهدی می خواهیم درباره اکوسیستم کارآفرینی ” اصفهان ” و تاکیدش برمحلی گرایی بیشتر سخن بگوید و اینکه چرا از واژه اکوسیستم کارآفرینی ملی استفاده نمیکند؟ در دنیای کارآفرینی کتابی وجود دارد که به انجیل اکوسیستم‌های کارآفرینی معروف است. نام این کتاب “ساخت اکوسیستم کار آفرینی در شهر شما” نوشته پژوهشگری به نام ” برد فلد ” است. او کسی است که واژه اکوسیستم کارآفرینی را به دنیا معرفی کرد و توانست شهری را درآمریکا  از سطح صفر به شهری با رویکرد کاملا کارآفرینانه تبدیل کند. این کتاب الهام بخش من بوده است و ذهنیت محلی گرای من را شکل داد. مفاهیم این کتاب بر جوامع کارآفرین محلی تاکید می‌کند. این در حالیست که در آن زمان همه مایل بودند به صورت ملی راجع به کارآفرینی کار و صحبت کنند. جوامع کارآفرین محلی از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به جامعه ملی کارآفرینی برخوردار هستند. بدون رونق گرفتن کسب وکارهای محلی  و اکوسیستم‌های کارآفرینی در سطح خرد، رشد و پویایی اکوسیستم ملی کارآفرینی در سطح کلان انتظار بی‌جایی است. من احساس کردم اصفهان پلاس می‌تواند جوامع کارآفرینی محلی اصفهان را پیرامون خود جمع کند.کاری که هم اکنون محقق شده است و نمود بارز آن را در هفته اصفهان نیز شاهد هستیم. در مسیر تاسیس وب سایت اصفهان پلاس نیز با انتقاداتی مواجه شدیم. بسیاری از افراد به ما می‌گفتند که وقتی سایتهای موفق دیگری در تولید محتوای تحت وب وجود دارند شما با چه استراتژی خاصی می‌خواهید وارد این عرصه شوید و تمایز ایجاد کنید؟ چه حرف خاصی برای گفتن دارید؟ پاسخ ما به آنها یک چیز بود: تمام وب سایت‌های تولید محتوای دیگر به صورت ملی عمل می‌کنند ولی ما میخواهیم محلی عمل کنیم. عملکردهای کلی نگر گاها سبب می‌شود که دلسوزی‌ها و نگرانی های لازم برای اکوسیستم‌های کارآفرینی محلی از بین برود و تلاش کارآفرینانه جوامع محلی  تحت پوشش عناوین کلان محو و کمرنگ شود. رویکرد تولید محتوای محلی ما کم کم به دیگر شهرها نیز تسری پیدا کرده است و اکنون شاهد رونق گرفتن تدریجی رسانه‌ها و اکوسیستم‌های کارآفرینی بومی در دیگر شهرهای ایران نیز هستیم.

حتما بخوانید:  صحبت های محمد زاهدی، بنیانگذار اصفهان پلاس در نشست فعالان کارآفرینی کشور با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری

این کارآفرین درباره هفته اصفهان، رسانه‌های اطلاع رسانی آن و حامیان مادی و معنوی‌اش توضیحات بیشتری می دهد: اگر بخواهم حقیقتش را بگویم هفته اصفهان هیچ اسپانسری ندارد. به جای آن مشارکت کننده داریم و این رویداد نیز کاملا غیر انتفاعی و بدون سودبخشی مادی برگزار می‌شود. هر نهادی بخشی از آورده‌ها و پتانسیلهایی که در رسالت و اهداف سازمانی آنها تعریف شده است را به میان گذاشته است و باید گفت این همه آن چیزی نیست که بسیاری از سازمانهای قدرتمند قادر هستند به اکوسیستم کارآفرینی اصفهان اعطا کنند. در هر صورت مشارکت و حمایت از این رویداد در حد بضاعت و تمایل نهادهای مختلف بوده است و هریک به میزانی که قادر بودند سهمی در برگزاری داشته‌اند که از این بابت جای سپاس باقی است. به نظر من اصفهان به عنوان مهد ایجاد مراکز رشد و پارک‌های فناوری در ایران، با واقع شدن در مرکز کشور و داشتن زیربنای اقتصادی قدرتمند، صنایع بزرگ و تعداد زیاد مراکز تحقیقاتی و تکنولوژی می‌تواند یکی از قویترین اکوسیستم‌های کارآفرینی کشور باشد. وب سایت هفته اصفهان به نحوی محک زدن فعالان و مشارکت کنندگان اکوسیستم کارآفرینی اصفهان است. اکوسیستم‌های کارآفرینی از جز به کل ساخته می‌شوند و نهادهای قدرتمند در رده‌های بالاتر حامی آنها خواهند بود. این دقیقا اتفاقی است که دررویدادهای کارآفرینی هفته اصفهان در حال اجرا است. حامیان ما در این اکوسیستم همگی با یکدیگر برابرند و هیچ سازمان و نهادی بر دیگری برتری ندارد. ما معتقدیم هر نهادی در حد بضاعت خویش قدم در راه حمایت از هفته اصفهان برداشته است  و حامی یا اسپانسر ویژه و جداسازی شده‌ای نداریم. رسالت عمده  وب سایت هفته اصفهان این است که تمام افراد اکوسیستم کارآفرینی رابطه‌ای شفاف و روشن با یکدیگر داشته باشند، رویدادهای یکدیگر را خنثی نکنند و هم افزایی داشته باشند. اما مهمترین اتفاقی که انتظار داریم در هفته اصفهان و با کمک رسانه‌های حرفه‌ای و معتبر به وقوع بپیوندد این است که ذهنیت راجع به کارآفرینی یک پله اصلاح شود. کارآفرینی خیلی از چیزهایی که جامعه به آن فکر می‌کند نیست.کارآفرینی اشتغال زایی صرف نیست. کارآفرینی این نیست که هرکسی کار بزرگتری انجام داد و از بودجه بیشتری بهره برد و شرکت بزرگتری تاسیس کرد به عنوان کارآفرین نمونه شناخته شود. کارآفرینی می‌تواند در تلاش جوانانی باشد که با ایده‌های نو و هزینه‌های کم ایستاده‌اند تا چرخ اقتصاد را گامی به جلو برانند. کارآفرینی نیازمند حمایت خانواده‌هاست، اینکه جرات پذیرش ریسک را به فرزندان خود بدهند و با فرهنگ کار تیمی و حتی شکست در کارآفرینی آشنا شوند. شکست در کارآفرینی  شکستی ارزشمندی است ولی ما درجامعه خود فرهنگ قبول شکست را نداریم. هیچ گاه در مطبوعات و صدا و سیما موردی پیدا نمی‌کنید که در آن با کارآفرین شکست خورده‌ای گفتگو شود. کار ما تنها تجلیل از کارآفرینان موفق است، افرادی که شاید در گذشته بارها زمین خورده‌اند.

قهرمان سازی رویکردهای منفی و مخربی به وجود می‌آورد. از دستاوردهای هفته اصفهان شناساندن ابعاد مثبت و منفی کارآفرینی به افرادی است که مایل هستند قدم در این راه بگذارند و اینکه کارآفرینان مختلف با پتانسیل‌های هم آشنا شوند و افراد بدانند در اکوسیستم کارآفرینی شهرشان چه رخدادهایی در حال وقوع است. حمایت‌های کوچک و بزرگ نهادهای مختلف سبب شده است برخی از هزینه‌های معرفی و تعامل به کارآفرینان و علاقه مندان به کارآفرینی شهر اصفهان تحمیل نشود.

 

301زاهدی در پاسخ به اینکه وب سایت هفته اصفهان پس از اتمام هفته ی جهانی کارآفرینی چه کاربری خواهد داشت، می‌گوید: این رسانه می‌تواند شناسنامه‌ای برای اکوسیستم کارآفرینی اصفهان باشد و پس از اتمام هفته اصفهان نیز به همین صورت باقی خواهد ماند. لوگوی حامیان این رویداد که در وب سایت قابل مشاهده است لیستی از نهادهایی را ارایه می‌کند که هریک در حد بضاعت خود می‌توانند گره‌ای از مشکلات  سر راه کارآفرینان را باز کنند. اکو سیستم کارآفرینی ما و تمامی پشتیبانانش در سایت هفته اصفهان حرفی برای گفتن دارند و  این سبب افتخار و اعتماد به نفس ماست. هفته اصفهان نه تنها در هفته جهانی کارآفرینی بلکه در برهه‌های زمانی متفاوتی از سال که بستر و زیرساختهای مناسب برگزاری رویدادهای کارآفرینی وجود داشته باشند فعال خواهد بود.

و چالش برانگیزترین سوال ما از مدیر اصفهان پلاس این بود که آیا هرکسی باید کارآفرین باشد؟ و آیا ازدیاد رویدادها و رویکردها کارآفرینی سبب نخواهد شد که بسیاری از افراد که برای کارآفرینی مناسب نیستند به رده‌هایی کمتر از مدیریت پروژه و ایده پرداز رضایت ندهند؟

خیر، اگرهمه افراد تصمیم به کارآفرین شدن می‌گرفتند تمام صنایع جهان نابود می‌شد! من همیشه هرجایی که بحث این مورد پیش کشیده شده است تاکید کرده‌ام که اگر می‌خواهید از طریق کارآفرینی پولدار شوید بدترین و سخت ترین کار دنیا را انتخاب کرده‌اید. اکثر کارآفرینان دنبال پول نیستند و به خاطر پول دار شدن به کارآفرینی روی نمی‌آورند. کارآفرینان در زندگی خود ارزشهای دیگری را دنبال می‌کنند. بر اساس آمار علمی تنها ۳ تا ۵ درصد از افراد یک جامعه را کارآفرینان تشکیل می‌دهند اما این افراد بین ۹۵ درصد دیگر جامعه پنهان هستند  و می‌بایست کشف شوند و آموزش ببینند تا مسیر خود را پیدا کرده و آن را ادامه دهند. رویدادهایی مثل هفته اصفهان و مشابهات آن تلاش می‌کنند این ۵ درصد از افراد را پیدا کنند و به آنها خط و مسیر درست را تا قبل از هدر رفتن وقت و انرژی و هزینه آنها نشان دهد. به همین دلیل است که اطلاع رسانی‌ها می‌بایست به صورت عمومی و سراسری انجام شود. ۹۵درصد دیگر از افراد جامعه می‌توانند عضوی از تیمهای کارآفرینی، مشارکت کننده یا حامی باشند به همین دلیل است که اکوسیستم‌های کارآفرینی محلی قابلیت درگیر کردن تمام افراد را دارند.

در ادامه ی صحبت های خود با اعضای تیم اصفهان پلاس و  هفته اصفهان با داوود دهقان گفتگو کردیم. او سالهاست کوهنوردی و طبیعت گردی می‌کند و از دوستان چندین ساله ی زاهدی است، دهقان تا کنون درگیر چندین کسب و کار آنلاین و غیرآنلاین شده است و خود نیز طراحی وب انجام می‌دهد. کارهایی که همه آنها نیز موفق نبوده‌اند ولی تجارب بسیاری به او هدیه کرده‌اند. او می‌گوید تا قبل از شرکت در رویدادهایی مثل استارتاپ ویکند از اینکه ماهیت یکی از کسب وکارهای او نیز استارتاپی است مطلع نبوده است. داوود دهقان و دوستان هم تیمی‌اش از اولین دست اندر کاران  برگزاری جلسات همفکر در اصفهان نیز بوده‌اند گرچه به صورت دوره‌ای برگزارکنندگان این رویداد تغییر کرده اند اما فارغ از افرادی که هفته‌های متوالی برای برگزاری این رویداد تلاش کرده‌اند، همفکر رویدادی هفتگی و فرصتی برای کارآفرینان، برنامه‌نویسان، طراحان و سرمایه‌گذاران است که به شبکه‌سازی،‌ تبادل نظر و یادگیری از یکدیگر بپردازند و هر هفته در بسیاری از شهرهای ایران برپا می‌شود.

دهقان درباره ی تغییر مسیرش از کارمندی به خوداشتغالی توضیح می دهد: من کارمند نمونه یکی از شرکت‌های معتبر بین المللی در حوزه تلفن‌های همراه بودم. در شغلم چندین بار از من تقدیر شد چیزی که می‌تواند برای هر شخص دیگری باعث افتخار باشد و ایجاد انگیزه کند. اما با خود فکر می‌کردم انتهای این کار به کجا می‌رسد؟ در نهایت من سرپرست بخش فروش کل ایران یا حتی خاورمیانه می‌شدم ولی بازهم کارمند بودم و تحت الامر یک سیستم بزرگتر کار می‌کردم. این موضوع نمی‌توانست مرا اقناع کند و به همین دلیل از شغل قبلی خود استعفا داده و بیرون آمدم و تصمیم گرفتم مسیر خود را آغاز کنم. در آن سال این کار را با تاسیس وب‌سایتی که به فروش موبایل و تجهیزات جانبی آن می‌پرداخت آغاز کردم. به زودی متوجه شدم که نمونه وب‌سایت‌های دیگری مشابه من وجود دارند و نگران رقبا شدم. با پیگیری مفاهیم کسب وکار و آشنایی با مفاهیم استارتاپ‌ها و شرکت در رویدادهایی مثل استارتاپ ویکندها ماهیت کسب وکارم برایم بیشتر مشخص شد. توانستم از مدل کسب وکار خود درک بیشتری به دست آورم و نقاط ضعف و قوت آن را استخراج کنم. همچنین با “مفهوم نمونه حداقلی محصول” آشنا شدم. “محصول حداقلی” چیزی شبیه مشت نمونه خروار است که به ما کمک می‌کند پیش از تولید انبوه محصولات یا خدمات، میزان تقاضای آن را در  بازار بسنجیم و ایرادهای اساسی آن را برطرف کنیم. بدین ترتیب در نوع محصولات ارایه شده در وب سایت خود تغییراتی دادم که منجر به فروش هرچه بیشتر محصولات شد. تغییر مسیرم از کارمندی به سمت راه اندازی کسب وکارهای نوپا من را با محمد زاهدی آشنا کرد و در ادامه برای تاسیس وب سایت اصفهان پلاس و دیگر استارتاپهای مشترک برنامه‌ریزی کردیم.

این کارآفرین از بهترین و بدترین تجربیات کار تیمی‌اش می‌گوید: گاهی اوقات در کار تیمی به مشکلاتی مثل کم کاری و کم توجهی بعضی افراد برمی‌خوریم. در هنگام جذب یک عضو جدید شما ممکن است از ویژگی‌های آن شخص و روحیه کار گروهی‌اش کاملا آگاه نباشید. رویه کم کاری در صورت ادامه یافتن سرعت حرکت استارتاپ‌ها را کند می‌کند. این موضوعی است که ما هم با آن چندین بار دست وپنجه نرم کرده‌ایم و مجبور شدم به خاطر آن تیم را دوباره پالایش کنیم. در عین حال اوقاتی نیز بوده است که اعضای تیم با تمام وجود در برابر موانع ریز و درشت ایستادگی می‌کنند و چیزی آنها را خسته و نا امید نمی‌کند. در تیم ما هم اکنون هر کسی می‌داند هر حرفی که می‌زند احتمال اشتباه در آن وجود دارد. اختلافات شخصی هم وجود دارد ولی نباید فراموش کرد که هدفی که تیم قرار است به آن دست پیدا کند ورای این مسائل است و به خاطر آن هدف، افراد از اختلافات شخصی گذر می‌کنند.

-از دهقان درباره بهترین هدیه‌هایی که از  کار تیمی گرفته است، می پرسیم: حقیقتا باید بگویم قبلا خیلی آدم حرف گوش کنی نبودم. خدمت سربازی و کار تیمی من راتا حد زیادی حرف گوش‌کن کرده است! پیش از این تنها کارهایی را انجام می‌دادم که فکر می‌کردم از نظر خودم درست هستند.گرچه نمی‌توان گفت این خصیصه صد در صد به ضرر من بوده است، چرا که یکی از دلایلی که باعث شد مسیر خود از کارمندی به خوداشتغالی را تغییر دهم همین سماجت شخصی‌ام بوده است، اما در راه اندازی کسب وکار خود نیز به دلیل اتکای صرف به نظرات خود، در ابتدا اشتباهاتی داشتم که به مرور و در اثر کار تیمی چراغ راهنمای من برای ادامه درست مسیر شده‌اند. روحیه کار تیمی باعث می‌شود شما گاها ساعتها بدون خوردن و خوابیدن برای به سرانجام رساندن هدف خود تلاش کنید و برای خود من نیز پیش آمده است که به منظور انجام قسمتی از پروژه تیمی حتی یک هفته رنگ آفتاب را نبینم و تمام وقت مشغول باشم.

حرف آخری که دهقان دوست دارد به تمام افرادی که درصدد راه اندازی کسب و کار نوپای خود هستند بزند: وقتی می‌خواهید کاری را انجام دهید فقط به انجام آن فکر کنید و به فکر مراحل بعد و بعدتر نباشید. وقتی از حاشیه‌ها و حساسیت‌ها و وسواس‌ها جدا شوید همه چیز به بهترین شکل ممکن پیش خواهد رفت و به مرور می‌توانید اشکالات کار خود را اصلاح و ترس‌های ذهنی خود را رها کنید. چرا که آنها گاهی خیلی بزرگ‌تر از مشکلات واقعی پیش پای شما هستند.

الناز حیدری، علی عباسی، مینا آقا امینی‌ها و صدف اصفا از جمله اعضای دیگر تیم برگزاری هفته  اصفهان و رسانه ی اصفهان پلاس هستند:

الناز حیدری، دانش آموخته فناوری اطلاعات و سردبیر رسانه اصفهان پلاس است. او کار تولید محتوا را انجام می‌دهد. و از اینکه به یک تیم حرفه‌ای استارتاپی پیوسته احساس رضایت می‌کند. حیدری در اوایل کار خود به دلیل آشنا نبودن با مفاهیم تخصصی حوزه کارآفرینی و متون مرتبط، با سختی‌هایی مواجه شده است که اکنون برای او شیرین و به یاد ماندنی هستند. او همراه تیم رشد و در رویدادهای کارآفرینی متفاوتی شرکت کرده است تا درک او از کارکرد تیم و رویه‌های آن بیشتر شود. او در رابطه با دلایل شکست و موفقیت استارتاپها مطالعه بسیاری داشته است و می‌گوید: بسیاری از افراد تنها با شنیدن چند کلمه جذاب همانند کارآفرینی، استارتاپ، ایده پردازی و… به سرعت تصمیم به راه‌اندازی کسب وکار شخصی خود می‌گیرند و دیگر مواد لازم برای ساختن آن را فراموش می‌کنند. گاها بعضی افراد به صورت شتاب زده تصمیم می‌گیرند چندین ایده متفاوت را همزمان عملی و تبدیل به استارتاپ کنند. اما من تصور می‌کنم در راس بودن آن قدرها اهمیتی ندارد و مهمتر از این مساله کسب دانش اولیه به صورت مکفی، بهره‌مندی از مشورت افراد خبره و انجام یک کار تیمی درست است که از آن چیزهای بسیاری می‌توان آموخت.

عباسی که یک سال و نیم است به عنوان توسعه دهنده وب و برنامه نویس با تیم  کار می‌کند از روزهایی می‌گوید که به دلیل فشردگی کار در شبانه روز کمتر از سه ساعت فرصت خوابیدن داشته است. برای او خلق و خوی اعضای تیم و روند رهبری استارتاپی گروه از اهمیت زیادی برخوردار است. عباسی معتقد است: یک نفر به تنهایی نمی‌تواند تمام تخصص‌های لازم برای راه اندازی یک کسب و کار نوپا را در اختیار داشته باشد و دلیل پیوستن خود به تیم را نیز به اشتراک گذاری تجربه و تخصص خود با دیگر اعضای تیم و استفاده از تجربیات و مهارت‌های آنها عنوان می‌کند و باور دارد اینگونه هر شخص در جایگاه خود بیشتر و بهتر معرفی می‌شود.

مینا آقا امینی‌ها از چندین سال قبل و همکاری با تیم روباتیک زمان دبیرستان کار تیمی را کمابیش آموخته است. او در حوزه طراحی سایت با تیم اصفهان پلاس و هفته اصفهان همکاری می‌کند  و محیط کار و قوانین حاکم بر آن را کاملا دوستانه و تعامل محور می‌داند. او معتقد است یکی از نقاط قوت این تیم میل به آموختن، پیشرفت و برگزاری جلسات کاری برای تصمیم گیری در تمام زمینه‌ه از ریزترین مسائل گرفته تا چالش برانگیزترین آنها است.

صدف اصفا دانش آموخته کارشناسی بیوشیمی و ارشد ژنتیک است او پیش از این در کلاسهای کار آفرینی برگزار شده توسط مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان شرکت کرده است  و از آنجا با اصفهان پلاس آشنا و سپس برای همکاری در تیم “هفته اصفهان ” جذب شده است. او دلیل جالبی برای حضورش در تیم عنوان می‌کند و تلاش دارد به واسطه حضور پر رنگ خود، زمینه جذب و فعالیت دوستان هم رشته‌ای او  و سایر رشته‌های مرتبط را که رویکردهای کارآفرینانه ضعیفی دارند تقویت کند. اصفا می‌گوید: اکثر دوستانی که جذب رویدادهای استارتاپی شده‌اند از رشته‌های کامپیوتر و فناوری اطلاعات هستند و لازم است سایر افراد با تخصص‌های دیگر نیز ورود به این حوزه را تجربه کرده و یا به عنوان نیروهای مکمل و مشاور تیم‌های دیگر باشند.

هفته جهانی کارآفرینی در اصفهان از بیست و چهارم آبانماه تا یک آذرماه ۱۳۹۵ با برگزاری رویدادهای متعدد کارآفرینانه، حمایتگر و دانش افزا گرامی داشته شد. از کارگاه‌های آموزشی، جلسات نمایش و نقد فیلم و همایش‌های جذب سرمایه گذار گرفته تا ایده شوهای کارآفرینانه، ملاقات‌های منجر به هم‌فکری،تشکیل حلقه‌های تیم یابی و برگزاری نمایشگاه محصولات مبتنی بر فناوری اطلاعات.

گرچه سالهای پیش نیز سعی  شده بود این هفته بین المللی به نحوی پاس داشته شود، ولی امسال نخستین سالی است که جامعه کارآفرینی اصفهان اینگونه هماهنگ و منسجم دست در دست هم داده و برای پیشبرد اهداف کارآفرینانه تلاش و همکاری کرده‌اند. پویشی همه جانبه و فراگیر که منجر به انگیزه بخشی، تحرک و پویایی دیگر شهرهای کشور نیز شده است. هم افزایی نهادهایی همچون وزارت کار، دانشگاهها، جهاددانشگاهی، اتاق بازرگانی، رسانه‌ها، شهرک علمی تحقیقاتی و سایر موسسات دولتی و خصوصی دیگر، بارقه‌های امید را در وجود کارآفرینانی که  قدم در راه برپایی کسب وکارهای نوپا  گذاشته‌اند روشن کرده است. اکنون می‌توان احساس کرد که نبض اکوسیستم کارآفرینی کشور  بیش از هر زمان دیگری در رگ‌های اصفهان به تپش در آمده است.

گزارش از: فریده مکاری- فعال حوزه ی کسب وکارهای نوپای گردشگری

منبع: ایسنا